czwartek, 20 stycznia 2011

"Z karnawałem na Ty" w Kamienicy Hipolitów w Krakowie

Kamienica Hipolitów jest jednym z oddziałów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Budynek należał kiedyś do rodziny Hipolitów, a obecnie można w nim oglądać odtworzone wnętrza XIX-to wiecznego mieszkania zamożnych krakowian. 
W trakcie warsztatów, na które zabrałam Julkę, zwiedziliśmy część pomieszczeń, poznaliśmy też historię niektórych przedmiotów i ciekawostki związane z nimi. Obejrzeliśmy m.in. pokój nastoletniej panienki, bawialnię, sypialnię rodziców i jadalnię. 
Szczególnie zaciekawiła nas wisząca do góry nogami u sufitu mała choinka z opłatkowym światem (czyli kolorową ozdobą w kształcie kuli ziemskiej) zamiast czubka, a Julka dowiedziała się co dawniej wieszano na drzewku zamiast ozdób.
Poznałyśmy też zwyczaje związane z bardzo hucznie obchodzonym kiedyś karnawałem. Dowiedziałyśmy się, po co pannie potrzebny był na balu karnet i zobaczyłyśmy piękne wachlarze z prawdziwych piór. Z przyjemnością obejrzałyśmy też przygotowany do założenia strój na bal: złotą suknię balową, koronkowe rękawiczki, fikuśne torebki i kotyliony.

Na koniec towarzysząca dzieciom Dorotka (siostra Krzysztoforka) rozdała przybory plastyczne i wszyscy mogli zaprojektować i wykonać swoje własne karnawałowe maski i kotyliony. 
Jeszcze tylko pamiątkowe zdjęcie i rozdanie dyplomów Akademii Małego Odkrywcy. Wracamy do domu. Niestety, nie udało nam się spotkać najważniejszego mieszkańca kamienicy - kota Hipolita. Widocznie łaził gdzieś swoimi kocimi ścieżkami....

2 komentarze:

  1. Hmmm, niech ja się zastanowię, co ja wtedy robiłem? Pewnie drzemałem na jednym z wygodnych krzeseł, albo na kanapce, albo za kufrem podróżnym w przedpokoju... Zapraszam Was znowu do naszej kamienicy, może kolejnym razem uda nam się spotkać;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Za kufrem, powiadasz? Tam na pewno nie sprawdzałyśmy :) Ale już niedługo będziemy mieli okazję Cię spotkać, bo Julek i Julka wybierają się na zwiedzanie ze szkłem powiększającym :)

    OdpowiedzUsuń